Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Rönnbär från min "vilda" trädgård

This post "Rönnbär från min "vilda" trädgård" was originally uploaded  by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog  KÖKSTRÄDGÅRDEN -The Kitchen Garden - Le Jardin Potager - Der Küchengarten - La Huerta - Oгород #rönnbär #forestgarden #permaculture #foodforfree #rowan #superfood  

Rönnbär


Rönnbär är både nyttigt och gott och jag tror aldrig jag sett på maken så mycket rönnbär vi har i år. Om det är sant som man säger så kommer det bli en hejdundrans vinter. Det kommer svida när man får elräkningen med annars gör det mig absolut ingenting att vi får en riktig vinter. Det lär ju också vara bra med en riktigt kall vinter för då får mördarsniglarna det svårare att överleva. 

Rönnbär är fullproppade med bland annat C-vitamin, nyfiken på vad de innehåller?  Näringsinnehåll - Rönnbär . Det sägs att man bara behöver äta tre rönnbär för att få i sig RDI av C-vitamin. 6 goda själ att äta rönnbär varje dag.





Jag har nu gjort en massa saker med mina rönnbär. Torkat, frusit in, gjort marmelad, björnbär och rönnbärssylt, rönnbärsgelé, kvass med rönnbär, smaksatt min kombucha med rönnbär och till sist råsaft med rönnbär och gröna druvor. Det skall bli gott och spännande att använda detta nu, för det är sådant jag aldrig brukar göra eftersom det inte brukar vara en sodan stor tillgång av bär som i år.


Här kommer nu ett enkelt recept på rönnbärssylt. Det blir en riktigt smakrik sylt med en "vuxen" smak som passar utmärkt till många ostar på ostbrickan. Men jag tror den kommer vara bra till annat också, blodpudding, stekt fläsk, rostat bröd... Det här receptet är förövrigt samma recept som jag använder till de flesta av mina bär.



Recept på rönnbärssylt, ett snabbt och enkelt recept!


2 liter bär
2 dl vatten
7 dl syltsocker


Detta är cirka mått...det brukar blir alldeles lagom. Ta mer socker om du vill ha en sötare och/eller fastare sylt.

Rensa och skölj bären. Koka dem tillsammans med vattnet i fem minuter, tills de är lite mjuka. Tillsätt syltsockret och koka sylten i ytterligare några minuter. Så ja, då var det färdigt,

Häll upp den heta sylten/marmeladen i rengjorda burkar, praktiskt taget ända upp till kanten (5mm), förslut väl.

Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...