Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Squash - 'Table Queen' acorn squash

This post "Squash - 'Table Queen' acorn squash" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN -The Kitchen Garden - Le Jardin Potager.



ODLA SQUASH


Att odla squash och pumpor är både enkelt och roligt. Lättodlat till och med här i Sverige. Man kan förkultivera dem inomhus/växthus cirka en månad före utplantering. Utplanteringen sker när all risk för frost är över, för squash är mycket frostkänsliga. Så några frön på ett par cm djup i en kruka. Squash gillar att ha det riktigt varmt när den skall gro, omkring 25 grader någonting blir bra. Efter cirka en vecka börjar de att tittas opp. Låt nu de växa till sig och spar sedan endast en planta per kruka. Nu kan man sänka temperaturen och ösa på med ljus!
Vid utplantering så plantera plantorna på en liten"kulle". Squashen vill ha varmt, mycket sol och näringsrik jord. Och sedn...MULCH, täckodla alltså, så minskas avdunstningen och du behöver inte vattna så mycket. 


Sommarsquash på bordet i växthuset.

Vintersquash har blivit lite av en passion, de är så vackra,
 goda och håller att lagras hela länga vinter!


Cucurbita pepo 'Table Queen'

Många nyheter blir det till köksträdgården i år och här är en av dem. 'Table Queen' är en så kallad Acorn Squash en liten veckad squash med mörkt grönt tunt skal och ett gult smakrikt fruktkött. Frukterna blir ungefär på ½-1 kilo styck vilket i alla fall jag tycker är en bra storlek. Visst är det kul med alla häftiga, stora vintersquash också med de är ju egentligen för stora. Den här 'TableQueen' kallas ibland också för 'Danish' (vet ej varför) eller 'Des Moines' och det var en fröleverantör i Des Moines som var dem som introducerade 'Table Queen' i USA 1913. Så det här är en gammal kulturarvssort.


'Table Queen' en "acorn", ekollonformad veckad vintersquash


Growing your own food is like printing your own money
 Ha det gott/ TYRA



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...