Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Från frö till tallrik - Antipasto dal giardino


- Jag skapade Tyras Trädgård, en liten trädgård med växthus och potager just för att för att få glädjen och förmånen att följa processen 'från frö till tallrik',



Allt som oftast tar jag en liten promenad i köksträdgården och plockar lite av de grönsaker som finns mogna och är klara för skörd. Den här gången blev det en aubergine som jag har sneglat på en tid på, den tillsammans med några fina tomater är perfekta för min lilla 'antipasto dal giardino'.



Rystligt enkel och god mat ifrån min potager.



Jag delar tomaterna och auberginen i ganska stora bitar / tjocka skivor, lägger dem alla på en ugnsplåt. Häll över några droppar fin olivolja och grillar dem i ugnen, jag tilllagar mina grönsaker riktigt länge, de skall riktigt välgrillade. Strö riven lite fint riven parmesanost på toppen och gratinera ytterligaare ett par minuter så att osten har fått färg.


De för lite smak som såkallade soltorkade tomater eller sun-blushed. De är inte så vackra att titta på men riktigt goda tycker jag.


Servera grönsakerna tillsammans med en god italiensk dressing, lite lök, kanske några valnötter eller andra nötter/frön och sist men inte minst en bit gott lantbröd med karaktär.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...