Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Recept - Acar Timun, Pickles från Java

This post "Recept - Acar Timun, Pickles från Java" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog  The Kitchen Garden - Le Jardin Potager - Der Küchengarten - La Huerta - Oгород  
#javanesepickle #cucumberpickle 


Acar Timun - en fin liten pickles från Indonesien

Acar Timun Pickles med gurka och morot

Det är kul men nya smaksensationer, det här var en sådan. Fräsch och god. Den kan serveras till mycket, fisk, fågel, kött eller varför inte bara som den är med lite ris. Förvånansvärt lättlagad, den tar bara en knapp halvtimme att göra, det som tar tid är att skära till alla grönsakerna. Har man en mandolin eller julienne-skärare går det säkert ännu snabbare. Jag använde bara en kniv... Så här gjorde jag min variant av denna lilla vegetariska rätt.







Ingredienser till pickles från Java:


1 gurka
1 stor morot
2 schalottenlökar
1 hackad chili (styrka efter smak)
1 msk salt
1 msk socker
2 msk risvinäger
2 dl kokande vatten
var. (stjälkselleri, färsk ingefära, senapsfrön etc.)

Så här gör du:

  • Skala moroten och schalottenlökarna, skölj gurkan, den behöver inte skalas.
  • Skär alla grönsaker "Julienne",  det vill säga till fina strimlor. (Jag föredrar dem lite tjockare, mina är inte så väldigt tunna.)
  • Lägg morot, gurka och lök i en skål, tillsätt saltet och rör om.
  • Häll på det kokande vattnet och ställ det åt sidan i 15 minuter
  • Häll sedan av det salta vattnet och pressa ur det litegrann.
  • Tillsätt socker, risvinäger och chili efter smak, rör om igen och häll upp i en skål eller burk.
  • Nu skall picklesen bara dra en kvar innan servering. Skall du inte äta den direkt så förvarar du den bara i kylen.


Voila! Färdigt.

Java är en ö i Indonesien, det vet säkert alla. Men hur många tror du bor där? Ön har en yta som är drygt en fjärdedel av Sverige. Här hittar du svaret  JAVA  Svindlande eller hur?

Acar Timun är främst en gurksallad, men man kan givetvis variera den lite hur man vill. Vissa har färsk ingefära i, andra senapsfrön eller stjälkselleri. Det är upp till vara och en, som kock har man den friheten. Jag funderar på att klippa över färsk koriander nästa gång, det blir nog toppengott, men jag vet att måste vara försiktigt med koriander för det är verkligen en sådan krydda som man antingen älskar eller hatar. 

Lycka till!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...