Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Ställ undan spaden! - I'm a No-Dig Gardener

This post "Ställ undan spaden! - I'm a No-Dig Gardener" was originally Uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 
#mulch #potager #täckodling #maskar #mikroliv #No-Dig #CharlesDowding #BörjeRemstad #RuthStout #biodiversitet #tyrasträdgård


Täckodla - Mulching

Sedan fyra år tillbaka är jag täckodlare och jag har slutat att gräva i min trädgård!

Ingen vårgrävning
Ingen höstgrävning
Ingen dubbelgrävning...Jag täckodlar!


Täckodling är ingen Quick-Fix, det tar tid. Men när man väl har börjat så ser man snabbt att det händer grejer. Mikrolivet ökar snabbt under täckmaterialet och maskarna frodas och blir fler. Så nu bygger jag upp min jord, jag odlar inte bara min mat utan också den ack så viktiga jorden. Utan bra jord inget bra resultat.


Sluta gräva, pensionera spaden! Vill du veta mera och "Join the No-Dig Movement" så välkommen ut på en visning eller kurs i KÖKSTRÄDGÅRDEN -Tyras Trädgård i Vaxholm. (35 min från Stlms city). På täckodlingskursen går jag även in på den spännande odlingstekniken samodling. 









Det här är kanske inte den mest positiva, färgglada bilden jag lagt ut på min sida men kan ni tänka er hur det ser ut under vintertäcket? Vilket mikroliv! Alla mina små med hjälpare har under hösten och vintern jobbat hårt med att odla min jord - man tackar och bugar. Nu är täcket på bilden sedan en tid av (en stund bara) så att solens strålar kan värma min jord.

Vintertäcke



TYRA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...