Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Plantera vårens uppskattade bifoderväxter

This post "Plantera vårens uppskattade bifoderväxter" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog
#bees # bifoderväxter #biväxter # BeeMyGuest #honey #nectar #pollen #beekeeper #biodlare #köksträdgården 



Det är sent... men inte för sent




Har du inte gjort det än så är det hög tid att få ner dina lökar i jorden. I år har jag fyllt på med tulpaner i mitt hallonland. Javisst, jag har tulpaner ibland hallonen, de trivs riktigt bra tillsammans, vitlök har jag där också. Mer om detta har jag skrivit i min krönika hos Odla - Kombinera mera

Idag har jag planterat en hel del lökar bland annat dessa och de är till mina pollinerare så de har någonting extra gott att glädjas åt i vår.

 Krokus - crocus vernus som blommar i mars-april och sedan en ny mix från Nelson Garden 
 Allium (Bee my Honey) 3 sorter Allium i en påse, Klotlök - Allium sphaerocephalon, Purpurlök Allium x hollandicum, Azurlök - Allium caeruleum

Krokus är extra bra biväxt bara för att de blommar så tidigt på året. Är du mån om dina små pollinerare i din trädgård så försök då också att odla vide. Det är också en sådan där tidigt blommande växt som uppskattas av humlor och andra bin. Läs mer här om Bra honungs och pollenväxter

Just nu går jag en biodlarkurs som Studieförbundet Vuxenskolan arrangerar tillsammans med Wermdö Skeppslags Biodlarförening. Mycket intressant vill jag säga, det är en helt ny värld som öppnar sig. Man lär sig så otroligt mycket nytt. Jag visste till exempel inte att humlan är ett bi! Nu citerar jag boken Bin till nytta och nöje "Det finns 290 kända arter av bin i Sverige, 250 av dem lever solitärt. 30 arter utgörs av de "halvsociala" humlorna..." Tänk att man lär sig alltid något nytt varje dag.



Humla på Allium - uppskattad bifoderväxt (Bild:Nelson Garden)








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...