Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Jordärtskocka - Helianthus tuberosus

This post "Jordärtskocka - Helianthus tuberosus" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN - Le Jardin Potager - The Kitchen Garden - Der Kuchengarten
#jordärtskocka #harvest #potager ##jeusalem_artichoke #topinambour #topinambur



Novemberskörd
Engarn 3/11


Det är fortfarande riktigt milt och skönt ute i köksträdgården. Det som händer nu är ungefär samma sak som hände hela förra månaden också. Jag städar, städar och städar - tömmer krukor och bäddar för vinter i köksträdgården. Mina små "kompisar" (jag harklar mig lite irriterad...) mullvaden håller på och rotar runt och äter upp alla mina rötter. Grrr! Ja, det är väl rätt åt mig, jag som alltid snackar om mångfald.
 En har jag lyckats att fånga...that's it, jag undrar så hur många de är där nere under jorden. Först trodde jag att det var sork jag hade, men när jag sedan fångade en i fälla så såg den inte ut som en sork. Den här var mörkbrun, cirka 14 cm och hade ljus nos. Jag har googlat mullvad och hittade den här vilken verkar stämma.

Nu var det inte det jag ville berätta om idag utan det var ju min novemberskörd! Jag har fortfarande inte haft ordentligt med frost i köksträdgården så det finns en hel del gröna blad att skörda, lite salladslök, örter och en fantastiskt fin blekselleri. Idag grävde jag också upp lite jordärtskockor. Den första för i år. Nej det är ju förstås inte helt sant. Jag skördade en hel del tidigt i våras också. Men den första höstskörden av jordärtskockor kan man väl  mer korrekt säga då. 

Helianthus tuberosus 'Lola' (lila jordärtskocka) och 'Bianca' (vit jordärtskocka) heter mina sorter.


















Tillbaka till jorden eller in till köket? Ja, det är frågan...



På kollagets vänstersida finns två bilder på jordärtskockor som jag ville säga ett par saker om. Jag vill visa på vilka som hamnar i köket och vilka som omplanteras. Titta på den övre av de två, den jordärtskockan är starkt oregelbunden och har börjat skjuta skott ut åt sidorna. Den blir alldeles utmärkt att sätta tillbaks i jorden så att den bildar en stark ny planta snabbt. Den undre bildens  jordärtskocka är däremot ett alldeles perfekt exemplar för köket. Rund, nästan slät och vacker.

Här kan du läsa hur jag odlar jordärtskockor




Har du något kul och gott recept med jordärtskocka? skriv en rad tilltyra@gmail och berätta.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...