Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Bäddat för vinter

This post "Bäddat för vinter" was originally uploaded by Tyra Hallsénius lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN - LE JARDIN POTAGER - THE KITCHEN GARDEN 
#NovemberHarvest #KitchenGarden #potager #CountryLiving #NordicGardening #TyrasGarden #SystainableGardening #ecocycling #nyttodjur #mulch #täckodling


Bäddat för vinter



Nu har vi kommit till mitten av den mörka och för mig tunga månaden november. Hitintills har den varit snäll i år måste jag säga. Ovanligt milt och skönt. Jag känner mig praktiskt taget färdig med trädgården för i år, tja det är förstås de där krukorna som jag ännu inte har hunnit med att rengöra. Att återvinna alla plastkrukor är en del av att odla hållbart, men det är lika jobbigt varje år. Tänk att man alltid skjuter upp det till sist. 

Vintertäcke på

Alla bäddar, pallkragar och friland har nu fått sitt vintertäcke på sig. Det vill säga allt organiskt material som finns att tillgå från min trädgård ligger nu som ett varmt täcke på odlingslanden, ingen öppen naken jord. Nu har maskarna och andra små medhjälpare i köksträdgården fått något att göra under vintern. Koltrastarna har suttit och tittat på mig medans jag flitigt arbetat i trädgården. De sitter nog där och tänker på all fin mask de kan hitta där när de krafsar runt i det fina vintertäcket.
 De tillhör också mina medhjälpare i köksträdgården, så de vill till att man ger skämmer bort dem lite också. Trastar, både björktrastar och koltrastar äter snigelägg och småsniglar, de är således mycket uppskattade vänner i min trädgård. 

Brunnen och färsk hästgödsel

Jag har varit hos hästbonden i veckan och hämtat stallgödsel, både färsk och brunnen. Lite utav den brunna hästgödseln har jag lagt runt mina rabarberplantor, de gillar att få lite gödning på hösten. Resterande hästgödsel lagrar jag till våren. 

Den färska hästgödseln har jag lagt inne i min "kompostlimpa". Min kompostlimpa lägger jag ovanpå min upphöjda 2x7 meters bädd. Vad lägger jag sedan i kompostlimpan då? Tja, lite allt möjligt...jag tömmer mina krukor och odlingshinkar där, diverse skörderester, mindre kvistar lägger jag där också hästgödsel i mitten då. Toppar allt med ett lager gammal halvkomposterad kompost, som är full med värdefullt liv och med importerade löv! Jag har en bror och svägerska som varje år är så snälla och kommer med lövleverans till mig. I år fick jag sju välpackade lövsäckar. Mest är det kastanjelöv som jag får och de är riktigt snabbförmultnande och bra. Man tackar och bugar för det.
 Nu ligger min fina kompostlimpa där och det är säkert full med aktivitet. Till våren har den sjunkit ihop betydligt och är redo för ett nytt odlingsår.


Novembersol

15 november,  i knappt sju timmar är solen uppe på mina breddgrader, inte mycket att skryta med. Dessutom gömmer den sig allt som oftast bakom molnen hela dagarna. Antal soltimmar i denna november blir nog lätträknade...men när den nu visar sig så målar den landskapet i milda vackra brunrosa färger.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...