Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Förläng odlingsåret - gröna blad

This post "Förläng odlingsåret - gröna blad"
 was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog
#potager  #wintergreens #sallatssorter #charlesdowding #growyourownfood #odladinmat



Sköna gröna blad!





#Odla sallat:

Min sallat odlar jag helst i 11x11 krukor eller i odlingstråg. Pratiskt taget aldrig på friland nu mer och det har ju sin förklaring i att jag vill ha min sallat fräsch och snigelfri. Fyll krukorna med god näringsrik jord och tryck till den lite. Toppa nu med såjord eller sandutblandad vanlig jord. Så glest! Och på sådjup som anges på fröpåsen. Vattna igenom ordenligt och ställ krukorna i cirka 15-20 grader. Det tar cirka en vecka för sallatsfröerna att gro.


#Boktips - #odling

Här kommer ett boktips. En hel bok som bara handlar om sallatsblad i alla tänkbara former och färger. Salads Leaves for all seasons av Charles Dowding.

"Small is beautiful, less is more; a salad a day but not the supermarket way. This compendium of practical methods for growing a wide variety of salads throughout the year, will inspire you to grow your own, whether on a windowsill, on a patio, in your garden or on the allotment. Here is all the information you need for productive, healthy and tasty salads. Learn the subtleties of salad seasons and virtues of different leaves throughout the year. And when your table is groaning with the abundance of your harvests, there are delicious and imaginative recipes to exploit the fantastic flavours, colour and vitality of home-grown salad leaves." (Bookdata)


Salad Leaves for all Seasons - Organic Growing from Pot to Plot


Boken ger också tips om riktigt köldtåliga sorter. "Winter Density" är en sallatsort som jag har odlat i flera år och den rekommenderas varmt. 



Jag vill pusha lite för en till sallatssort som passar vårat klimat och det är "Tennis Ball". En gammal fin sallatsort också den har jag odlat i många år. 







Hoppas att hittade något matnyttigt i dagens inlägg. Du vet väl att du kan följa (klicka på länken) Tyras Trädgård på FACEBOOK 

Jag avslutar som jag brukar...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...