Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Köksträdgården - Odla bondbönor - Vicia Faba

This article "Köksträdgården - Odla bondbönor - Vicia Faba" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 
#bondbönor #odlabönor #sorttips #köksträdgården #odladinmat



Odla bondbönor 

Bondbönor är bland det godaste jag odlar i köksträdgården. De är verkligen en delikatess. Antingen att ätas hela eller bara äta bönorna. Just med tanke på hur de äts väljer jag olika sorter. Bönor som har mycket "fluff" i bönskidorna passar sämre till att koka och äta hela, däremot har de ofta större bönor och det är en stor fördel när endast bönorna skall anrättas.




Jag brukar så dessa sorterna:

'Masterpiece Gr. Longpod'
'Hangdown'
'Aquadulce'
'Express' (tidig sort)







Årets "nyheter" i köksträdgården



'Red Epicure' (röda bönor) Betyder Röd finsmakare...typ
'Threefold White' (stora vita platta bönor)
'Crimson Flowered' (crimsonfärgade blommor)
'Dreadnought' (120cm hög gammal sort)
'Green Windsor' (100cm, få bönor i varje och sen sort)



Bondbönan är en ettårig grönsak som odlas i välbalanserad gödslad jord med ett pH på 6,5. Jag gödslar den inte sedan under växtperioden, då den själv fixerar kväve från luften. Dock är jag noga med att den får ordentligt med vatten. Trivs bäst som jag själv gör, trivs bäst på soliga lägen. Det tar cirka 12 veckor från det att du sått fröerna tills det att du kan skörda dina härliga bönor.
Jag sår mina bönor i växthuset nu i slutet av mars för senare utplantering. Jag gör det i s.k. Rootmasters för att få bönorna en riktigt bra start. Detta gör jag förstås för att få en tidig skörd. Samtidigt som jag planterar ut mina små bönplantor så sår jag mellan bönplantorna nya bönor och det för att erhålla en sen skörd också. Blötlägg gärna fröerna över natten innan du sår, inget måste. Men jag gör det med dem som jag planterar ute på frilandet. Bind upp plantorna när de har vuxit till sig.

Sammanfattning odla bönor:

Höjd: cirka 60-120cm, varierar mellan sorterna

Plantavstånd: 15-20cm


Sådjup: 4-5 cm

Groningstemp: 4-6 grader






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...