Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Tomatfrö - skörda egna fröer från dina bästa tomater

This post "Tomatfrö - skörda egna fröer från dina bästa tomater" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 



Skörda egna tomatfröer
OBS! Detta gäller för kulturarvssorter


Skörda egna fröer är både roligt och lätt. Jag sparar alltid en väl mogen tomat av varje sort som jag vill "mjölka på tomatfröer. Att få så alldeles egna frön i vår när det är dags för tomatsådd är ju extra roligt. Jag tänkte visa här hur jag gör. Spara en tomat av den sorten du vill ta frön av, den skall vara riktigt mogen. Ta inte frön från omogna gröna tomater. Observera att detta endast gäller kulturarvssorter, är det en hybridtomat så kan du inte ta fröer från din favorittomat och förvänta dig att du får en likadan. Är det en hybrid blir "avkomman" inte den samma, men gör inte det dig något kan man även ta fröer från dem. Tomater får du i alla fall, du vet bara inte vad det blir.



Lägg tomatfröerna i ett glas med vatten några dagar så att det geléartade höljet ruttnar och löses upp. Tomaten på bilden heter Malahkitovaya Shkatulka och är en rysk kulturarvstomat. Läs mer om den här under tomatsorter (Heirloom tomato from Russia)




Här ligger det ett helt gäng med färska tomatfröer i blöt så att det geléartade höljet löses upp.



'Summer Cider' är även den en kulturarvstomat, den kommer från södra Frankrike. Fantastiskt god och otroligt vacker. Den kan man med fördel odla på friland. De blir faktiskt bättre där än inne i mitt växthus tycker jag. Ge den ett skyddat läge med mycket sol så stortrivs den.


  1. Kläm ut fröerna och lägg dem i ett glas om ovan.
  2. När det geléartade höljet lösts upp så sköljer jag dem väl i en sil så att fröerna blir helt rena.
  3. Stjälp upp dem på ett papper och skriv namnet på tomatsorten.
  4. Låt torka
  5. Vik ihop en fröpåse och skriv på namnet och året 
  6. Förvara dina fröer, torrt, svalt och mörkt




Lycka till!/ Tyra


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...