Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Mexikansk Dragon - Tagetes lucida

This post "Mexikansk Dragon - Tagetes lucida" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN





Tagetes lucida 'Sweet Mace'


Mexikansk dragon - Tagetes lucida



Kärt barn har många namn, så också denna växt. Glanstagetes eller mexikansk dragon på svenska och på engelska kallas den för Sweet Mace aka Texas tarragon, Spanish tarragon. Jag föredrar att kalla den mexikansk dragon. Den mexikanska dragonen är en årig ört/krydda och blir upp emot halvmetern hög, den har gul små söta blommor och ett glansigt grönt bladverk, därav namnet ”Glanstagetes”antar jag. Smaken är åt dragonhåller och inte så stark som den franska dragonen, långt ifrån faktiskt.

Frösådd: Fröså tidigt inomhus. Så fröerna ytligt i väldränerad jord, täck med ett tunt lager vermikulit. Täck med plast eller använd minidrivhus, välj en ljus varm plats till din frösådd. Omplantering sker när den går att hantera de små plantorna. Välj en god väldränerad jord och en kruka på minst 7x7cm. Nu vill den mexikanska dragonen ha relativt varmt men framför allt ljust. När risken för nattfrost är över kan du plantera ut dem.

Växtplats: Varmt och soligt, tänk Mexico! Du kan ha den på frilandet men den passar även fint i krukor.

Samplantering/jordförbättring.

Tagetes är en utmärkt samplanteringsväxt till det mesta i köksträdgården och är även bra som ”mellankultur” då den är gynnsam för jorden.
Jag hörde på ODLA på P1 härrom dagen och där rekommenderade trädgårdsmästaren att man kunde använda just tagetes istället för att gräva bort all jord till 60 cm djup när man skulle anlägga en rosenrabatt där det tidigare hade varit rosor. Man skulle odla tagetes i hela landet och det under en hel säsong.

Tyras Pesto med Mexikansk dragon

Det här är en variant på en av världens mest kända röror nämligen den italienska peston. Där är det basilikan som dominerar och här i min pesto är det den, mexikanska dragonen som har huvudrollen. Den här dragonen är bra mycket mildare än den franska och är inte heller släkt med den heller. Den är en tagetes faktiskt vid namn ’Tagetes lucida’. Du kan använda både blommor och blad till peston. Så här gör jag min ”Dragon Pesto”, prova den till kött eller fågel, men testa den också till rostade grönsaker!

RECEPT

Ingredienser:

45 g pinjenötter
3,5 dl mexikansk dragon ört
2 vitlöksklyftor
60 gram parmesan
¾ dl olivolja

Rosta pinjenöttrna på en plåt i ugnen (200 grader) tills det att de fått fin färg. Tag sedan ut den och häll av dem från plåten och låt kallna.
Kör alla ingredienser utom oljan i en matberedare med kniven monterad. När blandning är fint hackad tillsätter du oljan sakta med en fin stråle. Blanda väl – Färdigt!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...