Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Tjuva tomater

This post "Tjuva tomater" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Tjuva tomater

När skall man börja tjuva tomaterna?
Vilka tomater skall tjuvas?
Hur vet man vad som skall bort?
Vad händer om man inte tjuvar sina tomater?

Frågorna är många och det är faktiskt inte så svårt...när man kan det.

Så här gör jag, följer du dessa enkla råd så brukar det bli bra.

  • Så fort tjuvskotten börjar komma tar du bort dem
  • Ta bort samtliga tjuvskott på alla högväxande tomatsorter.
  • Tjuvskotten är den lilla "minitomatplantan" som sitter i bladvecket invid stammen. se mittenbild på kollaget. på denövrebilden till höger är tjuvskottet borttaget.
  • Ampel och busktomater tjuvas INTE, du kan däremot trimma in dem om du tycker att de blir för stora
  • Om du inte tjuvar dina högväxande tomater, blir det i princip en högväxande buskig tomat ofta med mindre skörd som följd. Mer blad/mindre tomater
Odla tomater - ta bort samtliga tjuvskott på alla högväxande tomatsorterna



Läs mer om TOMATSORTER här.


Den 4 september (prel.datum) kommer jag tillsammans med Yvonne Ingridsdotier som brukar föreläsa om tomater ha en kväll med bland annat tomatprovning. Tomatprovning av gamla fina kulturarvssorter, s.k. Heirlooms. Mer om det kommer lite senare, men är du intresserad så kan du anmäla ditt intresse redan nu. tilltyra@gmail.com Skriv en rad bara så får du mer information om datum och plats senare!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...