Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Sköna bönor till Köksträdgården Odla bönor - sorttips

This post "Sköna bönor till Köksträdgården - Odla bönor - sorttips" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN








Det är inte dags än att så bönor men det är planering på gång. Dessa bönor har jag införskaffat och sparat från tidigare år och planerar att så och testa i köksträdgården i år. Många sorter blev det och jag har inte gott om plats men bönor är en utmärkt gröngödselväxt också så jag kan nog få nytta av dem alla. 'Cherokee Trail of Tears' kommer en artikel om senare i veckan. Här kommer min lista med en del länkar så man lätt kan läsa mer om de olika sorterna och hitta utsäde.


Phaseolus Vulgaris - Bönor


'Dalmatin' aka 'Calypso' eller 'Yin Yang' en svart/vit otroligt vacker liten böna.


Bild: Cherokee Trail of Teats SSE
















'Cherokee Trail of Tears' Svart böna, högväxande med söta rosa blommor


'Neckarkönigin' hög avkastande Runner bean, Runåberg kallar den för Brytstörböna, det är en Phaseolus vulgaris.
"Störbrytböna som ger 25 cm långa, runda, kraftiga, köttiga, djupgröna baljor på friska plantor. Baljorna är av bästa kvalité och håller sig skördefärdiga ovanligt länge. Neckarkönigin är me-delsen och extra tålig mot dåligt väder. Resistent mot flera stammar av mosaikvirus. Har anor från 1905. Vitt frö." Informationen har jag tagit från Runåbergsfröer  

'Wachs Beste von Allen' En gul högavkastande vaxböna, buskböna.

Bild: Purple Podded Pole, SSE












'Purple Podded PoleEn gammal sort som hittades någon gång på 1930 talet i en trädgård i US. Blir riktigt hög och ger långa röd/lila bönskidor, dessa blir ljusgröna när man kokas dem. OG från SSE

Bild: 'Bountiful' SSE















'Bountiful' En riktigt gammal sort som ger hög avkastning med bönor av god kvalitet, buskböna. Här hittade jag en liten söt historia om 'Bountiful'
"In 1898 Abel Steele of Ferguson, Ontario won a $25.00 prize for naming this new variety from Peter Henderson & Company, previously known as “New Green Bush Bean No. 1" SSE

'Processor' En lågväxande lite brytböna av haricot-vert typ


Glycine max - Sojabönor


Sojabönor Två sorter den ena är japansk, gröna korta bönskidor, det står på japanska på påsen och "den lektionen" missade jag. Den andra är en 'Bohemian Sója lustinatá' och på den står det på tjeckiska...I'm afraid just as bad!




Vivia faba - Bondbönor


'Green Hangdown' Nelson Garden en toppenfin böna, inte så långa bönskidor och inte så många frön i varje skida, men det är lite "fluff" i var det någon som sa och det jag håller med om, inte alls så mycket "fluff"vilket är bra om man som jag gillar att äta dem hela.  Gammal fin sort.


'Masterpiece Gr. Longpod' Runåbergs fröer


 'Hangdown'eko Runåbergs fröer 


 'Aquadolce' Seedaholic Den här bondbönan är lång och vacker och har många bönor i varje bönskida.



Phaseolum coccineus - Rosenbönor/ Blomsterbönor


Rosenbönan, blomsterbönan (Runner bean), egna frön från tidigare år, sorterna är ihopblandade tyvärr men dessa sorterna är det i alla fall. 

'Scarlet Emporer' 

'Sunset'

'Prizewinner' En mycket gammal sort från 1800 talet

'Enorma' Superlånga skidor upp emot en halv meter.

 Mer om Blomsterbönan hittar du här i tidigare inlägg, där står det även om samplantering med bönor.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...