Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Vis Mig Dit Drivhus - Claus Dalby

This post "Vis Mig Dit Drivhus - Claus Dalby" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Vis mig dit drivhus!


Nu har jag läst årets första trädgårdsbok och det är en riktig "tegelsten" från Claus Dalby. Som alla de övriga av Claus andra böcker är det här en underbar bok att bläddra i, han är riktigt bra fotograf och skriver rakt och lättbegripligt.





 Han har en fantastisk förmåga att se alla de små detaljerna och det var jag verkligen fascinerad av vid vårt möte i höstas. Han var så snabb på att upptäcka alla de små "godbitarna" som fanns att fånga just den dagen i min potager. Om det så gällde växter, rätta vinklar och alla små vrår så såg han vad jag brukar se och fånga med mitt öga i min trädgård.


 Min favorit tillika drömväxthus



 Margit och Knut-Georg  Engens drivhus - Hørsholm



Mitt favoritbesök var i det ”Engenska Växthuset” i Hørsholm. Där bor Margit och Knut-Georg (vilket fint namn, två gamla kunganamn ihopsatta) Växthuset är från 1948 och har en ansenlig yta på 60kvm, alldeles perfekt, vilken dröm! Högt i tak och fin nockvinkel. Det här växthuset blev absolut min favorit när jag samlat alla intryck från boken.




Tack Claus för en fantastisk ”trädgårdsresa”
Mer om Claus Dalbys böcker finner du här - Klematis



Här är en bild av mitt växthus som Claus Dalby har tagit och den påminner mig så om Hanna Paulis målning, Frukostdags. Det känns som en försommar morgon där jag precis är i färd med att duka upp till frukost i det gröna men i själva verket är det faktiskt en eftermiddag i september månad.


Om Frukostdags 
"Det är en fin sommarmorgon. Solen skiner. En kvinna vaknade imorse och beslutade sig för att göra frukost till hela familjen ute. 
De bor i en fin by. Omkring deras hus finns en liten skog. Kvinnan tänker att hon ska göra frukost i skogen.  
Hon ställer bordet och stolarna under ett stort träd. Sen dukar hon bordet. När hon är klar väcker hon barnen och sin man. Kvinnan ser glad ut
"

Text: Malgorzata







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...