Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Planering av köksträdgården - Januari

This post "Planering av köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN.




Januari - en tid för drömmar och planering



När man väl har i grova drag  ”målat upp” hur man vill ha det i köksträdgården under odlingssäsongen 2013; så är det bara att dyka ner i alla underbara kataloger med tillbehör och fröer. Det svåra är att inte ”flippa ur” helt, först har man ju alla de sorter som man brukar ha, det vill säga alla de säkra korten som man med ”trail and error”-metoden har kommit fram till att de absolut bör finnas i köksträdgården. Sedan kommer allt det man vill prova på och det är ofta mycket. Fall inte bara för katalogernas ibland superstylade (photoshopade) bilder, läs texten också. (Se bild nedan hur det kan se ut) Passar den för din zon, den kanske har sitt ursprung i exempelvis Mexico och då vill den med all säkerhet växa i ett växthus eller på annat varmt och vindskyddat läge. Jag tycker att det här är det svåraste och att sedan hålla igen så att man inte förköper sig.





Ha det gott/ Tyra

Nästa inlägg kommer att handla om Årets skiss över köksträdgården




Javisst ja...jag skulle visa mitt skräckexempel - Lila tomater!

Här kommer ett riktigt gräsligt exempel på hur det kan se ut.Bilden har jag lånat från Åsa på FB. Jag tycker de ser riktigt läskiga ut, nästan giftiga, de påminner mig om M&M godisar med grälla färger. Genmanipulerad?  ;-) Det är ju definitivt ingen kulturarvssort, jag undrar vad de har korsat den med.



Lila tomater från Kina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...