Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Gul Tomatsoppa - Wapsipinicon Peach

This post "Gul Tomatsoppa - Wapsipinicon Peach" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Gul tomatsoppa

"Tyra's Tangy Yellow Tomato Soup" har jag döpt min soppa till. En syrlig gul tomatsoppa med asiatiska smaker.

Tomaterna jag använde till den här soppan har namnet Wapsipinicon Peach - en medelstor, fast liten rund tomat. Har fått sitt namn efter en flod Wapsipinicon River, aka Yellow Peach, White Peach.  En kulturarvstomat från Iowa, US.

Nu börjar det bli guldpengar på träden och det känns höst i luften men är så har det inte varit frost här i Vaxholm. Jag har i alla fall skördat alla mina frilandstomater nu och så det finns mycket att ta hand om, fast det mesta fick jag köra till komposten, p.g.a. att de var dåliga. Idag blev det soppa med gula tomater, palsternacka  och purjo från köksträdgården. Min gula soppa har en fantastiskt spännande smak och den är extremt kalorisnål, dessutom är den fullproppad med vitaminer och mineraler. 





Ingredienser: 2-3 portioner

400 gram gula tomater
1 stor lök
100 gram palsternacka
1 liten purjolök
1 liten bit av ingefära (5cm)
Vatten


En liten grupp av citronmeliss, andra örter av val (koriander, citrongräs)
1 citron, saft av
1 lime, saft av
1 vitlöksklyfta
Några streck av fisk-sås och några gröna chilipeppar
(Eller så kan du använda en nypa salt och mark vitpeppar)

Till garnering/servering

1 msk. Japansk sojasås
1 msk. rostade sesamfrön
En skvätt sesamolja per portion



Gör så här:

  1. Rengör, skölj och skär alla ingredienser för soppbasen i ganska stora bitar och lägg dem i en kastrull, täck grönsakerna men vatten. 
  2. Koka upp och låt sjuda i 5 minuter, stäng av värmen och låt den vila i 10 minuter. 
  3. Under den tiden förbereds ingredienserna till garnering 
  4. Häll hela soppbasen i en mixer och blanda på hög hastighet tills att den är slät. 
  5. Tillsätt citronsaft, limesaft, vitlöksklyfta, fisksås och en liten mängd chili - blanda igen i några sekunder. 
  6. Späd med mer vatten vid behov.
  7. Häll upp soppan i soppskålar och tillsätt garneringen 



Variant: Tillsätt lite färsk lax och räkor! Det blir supergott.



Smaklig spis!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...