Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Ratatouille - Valentine Bohémienne languedocienne

This post "Ratatouille - Valentine Bohémienne languedocienne" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Ratatouille
 Recept - Slow cooking


Tyras Ratatouille med kärlek


Under september skördemånad i min köksträdgård så finns det en hel del squash och auberginer som väntar på att bli anrättade, kanske har du det också? Jag vill här dela med mig att ett riktigt gott recept. Ett recept på ”Ratatouille med kärlek” kallar jag den. Varför kallar jag den då med kärlek? Jo det är för att jag ger den tid. Slow-cooking, det här är ingen snabbmat direkt men den är sagolikt god och dessutom är den riktigt nyttig. Den tar ungefär 3 timmar att göra. Stopp! Oj - det känns jobbigt tänker du, men… den mesta av den tiden är den i ugnen och då sköter den sig själv. Du kan också göra den i två steg och bara göra slut steget innan den skall serveras. Så prova att göra den, bjud på den och jag lovar att det blir uppskattat. Min Ratatouille med kärlek är god som den är med ett gott bröd till eller som ”contorni” till någon kött eller fågelrätt.



Ingredienser för 4-6 portioner

2 auberginer
4 små squash/zucchini/courgette eller 2 större
1 röd paprika
1 grön paprika
½ kg tomater of choice (circa 20st)  
3 dl tomat juice eller kör 250 gram tomater i mixern och späd till 3 dl 
5 selleristjälkar
2 vitlöksklyftor
2 lökar
1 morot (kan uteslutas, men jag tycker den ger en liten fin sötma)
Olivolja
Basilika, persilja, timjan och 1 lagerblad
Salt och peppar

Variant:
1.       Mot slutet av koktiden för grönsaksröran tillsätt i pkt saffran.
2.       Strö parmesan över hela rätten mot slutet av tillagningen (sista 15 minuterna)
3.       Tillsätt en chili i grönsaksröran får att få lite hetta


Så här gör du:

Rengör och ansa grönsakerna.

Rosta* paprikorna, ta av det brända skalet, ta ur kärnorna och hacka upp paprikorna. Hacka lök, morot, selleri, vitlök.

Häll i 2 msk olivolja i pannan och fräs de hackade ingredienserna, tillsätt ”tomatjuicen”, salt och nymalen peppar samt örterna. Låt det hela puttra i cirka en halvtimme på svag värme.

Under tiden, skiva squash, aubergine och tomat relativt tunt (3mm).

Häll upp grönsaksröran i en ugnsfast form och lägg snyggt varvat de skivade squashen/auberginen och tomaterna i formen. Täck med folie eller lock och grädda i ugnen på 150 grader i drygt en timme.

Slutsteg: Innan den skall serveras gräddas den ytterligare 45 minuter i 200-225 grader, den skall få  en vacker färg men fortfarande vara mjuk.

* Har du gasspis så kan du göra det över öppen låga, lägg dem sedan i en skål och täck med plast, vänta tio minuter och skala dem sedan och ta ur kärnorna.








Tillagning av Ratatouille



Bon Appetit!










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...