Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Squash, courgette, zucchini sorttips

This post "Squash, courgette, zucchini sorttips" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Tondo di Toscana

En rund liten sommarsquash



På bilden syns Zucchini Tondo di Toscana, den första blomman och nu en vecka senare är frukten nu färdig för skörd. Något mindre än en tennisboll i storlek och då passar den utmärkt att äta rå. Jag undrar om den når köket eller om hon som sköter om trädgården tar den som mellanmål i trädgården…

Zucchini 'Tondo di Toscana', 'Tondo Chiaro di Nizza' och 'Tondo di Piacenza' är alla mycket lika varandra, det skiljer lite i färgen bara. De är samtliga tunnskaliga och små zucchini, kulturarvssorter från regionen södra Frankrike – norra Italien.

Tondo=rund och Chiaro=ljus

Ugngratinerade Tondo di Toscana

Dessa zucchinis kan skördas ofta då de producerar en stor mängd av frukter och som sagt fort går det från blomma till skörd. När de skördas lite större kan man förslagsvis ugnsgratinera dem. Skeda ur innehållet och blanda det med det du tycker passar, fyll och gratinera dem sedan. 

Friterade zucchiniblommor

Har man många plantor och många blommor kan man fritera blommorna. Doppa dem i frityrsmet och fritera dem tills det att de fått fin färg. Den friterade zucchini blomman blir ju ganska så neutral i smaken och då kan det vara extra gott med lite citron och havssalt till. Eller varför inte servera den med ett par fina sardeller eller stora kapris som tillbehör till blomman, det blir jättegott med lite sälta till blomman.

Friterade fyllda Zucchiniblommor



12 squashblommor, 2 msk extra jungfruolivolja, salt, 3 ägg, 1 lök, 300 g (1st) mozzarella  , 300 g skalade tomater, 30 g ströbröd, 1,5 msk kapris, kanel, 1 schalottenlök, basilika, 20 g salt ricotta, 6 ansjovisar i olja, solrosolja, svartpeppar, 40 g körsbärstomater, 30 g parmesanost.
Läs här hur du gör...Fyllda zucchiniblommor 


- Har du något bra recept, skriv då gärna till mig och berätta hur du gör - tilltyra@gmail.com
Då lägger jag gärna in receptet här på bloggen./ TYRA



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...