Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Möt tre KÖKSTRÄDGÅRDODLARE - 3 nya K.G.B:are


This post "Möt tre KÖKSTRÄDGÅRDODLARE - 3  nya K.G.B:are" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN
Jag har under ett par år samlat vänner av köksträdgården och då menar jag inte min blogg utan människor som odlar sin egen mat på täppan. Det börjar bli en skön samling odlare utspridda över hela vårt land. nu i maj har det tillkommit tre stycken och det här inlägger handlar just om dem. 


Nya K.G.B:are (Kitchen Garden Bloggers) maj 2012

Odlar du din mat och bloggar om att odla? Då kanske du vill lägga till din blogg till KGB. Skriv då ett mail till mig och presentera dig och din blogg. Min adress är tilltyra@gmail.com
När du blivit godkänd lägger du upp KGB’s bildlänk på din blogg. Jag gör en bildlänk till din blogg som får vara med på KÖKSTRÄDGÅRDENS sida och KBG’s sida. Välkommen med din ansökan/ Tyra




Möt Sandra som bor i Karlsborg, västra Götaland. Odlingszon 3 och 4. Sandra skriver lita allt möjligt, vill man läsa om köksträdgården så går på taggen KÖKSTRÄDGÅRD så hittar ni till Sandras lilla fina paradis. Jag älskar bland annat hennes små roliga växthus. Såhär skriver Sandra och sig själv:

Är en trebarns mamma som snart ska fylla trettio och har haft trädgårdsfeber i tio år snart. Sommaren 2003 började jag med min köksträdgård och efter det har den tredubblats och fyllts på med egengjorda små växthus som både ska pryda och hjälpa mina fina odlingar. Jag älskar att se när det växer och se glädjen i barnens ögon när de bara får gå och plocka allt gott i deras egen trädgård. Trädgården ligger nog i ett mellanting mellan zon 3 och 4 skulle jag säga. Jag odlar de vanliga sorterna som till exempel sallat, ärter, potatis, tomat, pumpa, gurka och kryddor förstås. Gillar att snickra och komma på egna lösningar och älskar att gräva. Min blogg handlar om mitt liv och i mitt liv finns min köksträdgård plats. Välkommen att kika in. Sandra


Pepparrot hos Sandra


 ~ ~ ~




David är 37år och odlar i zon 0-1 i sydvästra Skåne. Främst är det på odlingslotten som David odlar men även den lilla trädgården som finns vid Davids radhus.
”Odlat har jag alltid gjort, uppvuxen i familjejordbruk. Vill generera kunskap så att andra kan ta vid och fortsätta med sina odlingar.” David

Det här är från Davids blogg ODLA,FRAMSTEG,GLÄDJE

Arkadisk vitlökssoppa, inte andalusisk som jag tidigare skrev blev det i lördags. Hade som sagt ett gäng klyftor som var helt eller delvis skalade efter utgallringen så tillagningen var tämligen enkel. En soppa vars största arbetsmoment är att skala vitlöksklyftor är per definition lättlagad. Till soppan hade vi rostebröd och räkor. Soppan uppskattades och pattaglytten har inte heller klagat. Receptet fann jag i Stora vitlöksboken och består av 5 msk olja, 20 vitlöksklyftor, 1l buljong, timjan, salt, vitpeppar och 3 äggulor. Dessvärre råkade jag bränna klyftorna när jag stekte (för hög värme) och sen använde jag för mycket vitpeppar. Arkadien ligger i nuvarande Grekland, på halvön Peloponnesos.


Nyskördat av David

~ ~ ~




I bloggen FRÖPÅSEN får du träffa Maria i Bjärsjölagård i Skåne. Maria skriver mycket trevligt såhär om sig själv och sitt odlande.
För mig är egen köksträdgård nästan ett måste eftersom jag älskar att skörda och äta egenodlade grönsaker, kryddor och frukt! Jag bor i Skånes mitt sedan i höstas, jag tror att det är zon II. Platsen är ny för mig här eftersom jag var tvungen att flytta från mitt gamla, snigelfria (!) ställe i zon I för ett tag sedan. Jag fick då lämna min kära köksträdgård som jag odlat i cirka fyra år. Jag odlade sådant som ingår i en vanlig växtföljd, baljväxter, rotsaker, potatis och kål. Jag hade ett kallväxthus på 64kvm där det fick plats alla möjliga plantor och som hjälpte till att förlänga säsongen på tomater, gurka och olika chilipepparsorter. Jag sörjer den platsen men jag vet att jag kan göra om samma sak igen!

Många gånger har jag inspirerats av andra köksträdgårdsodlare, som till exempel Lena Israelssons vackra bok och Philippe Plöninge på Fredriksdal i Helsingborg som jag fick anledning att lära känna och lära mig mycket av när jag jobbade där i två säsonger. Det är också väldigt inspirerande att följa bloggar som handlar om odling och trädgård. För mig är det en livsstil, mina dagar handlar mycket om jord, frön, växter, färg och form och strävan efter att odla den egna maten grundar sig mycket i att det smakar så mycket godare!

Den plats jag bor på nu är egentligen en "vanlig" villatomt och redan nu i vår har jag lyckats ta fram fyra upphöjda odlingsbäddar på cirka 70kvm inne på baksidan av tomten. Mitt på tomten har jag anlagt den, min nya köksträdgård! Jag har insett att allt handlar om jordens struktur, hur resultatet blir, och som någon sa: man gödslar jorden, inte grönsakerna! Så jag försöker lära känna jorden och vända tillföra så mycket organsikt material jag kan om hösten. Utöver de fyra bäddarna blir det stora krukor vid huset utmed alla soliga ytterväggar. Pumpor, gurkor, tomater, chili, paprikor, gurka, allt måste få plats!

Min blogg handlar om mina bilder och min vardag, så det blir en del från mina odlingar och min omgivning. Bloggen heter Fröpåsen (http://fropasen.blogspot.com) för att jag tycker att allt här i livet handlar om att det börjar med ett litet frö.”


 Nyskördat av Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...