Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Nyskördat i april

This post "Nyskördat i april"  was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Aprilskörd


Nu var det faktiskt för några dagar sedan som jag hade lyckan att gå ut och skörda en liten skål med blad till kvällsmålet. Det var den 15 april, alltså dagen efter det förfärliga snöovädret vi fick här på ostkusten. Det är fördelen med växthus, där varken snöar det eller blåser! Sallaten har jag odlat i växthuset i min portabla kallbänk som jag byggde förra året. Den beskriver jag i ord och bild i min bok "Året i köksträdgården" hur man bygger. Det kommer även i en artikel om den här senare.








 Jag har haft en termostatstörd värmematta* under, i botten på "kallbänken" alltså och den måste jag säga har fungerat riktigt bra. Kallbänken blev nu i växthuset en varm kallbänk. Man kanske hellre skulle kunna kalla den för en odlingsbänk istället eller odlingslåda med lock och undervärme.




Gröna blad från växthuset samt Blodamarant 'Hopi Red Dye' och  Basilika 'Violetto' Franchi som kräver mer värme från  mina odlingar på verandan.




Tulips in the gravel

 Alla mina botaniska tulpaner odlar jag i grusgången. Det här ar en Tulipa kaumanniana och de kommer snällt upp varje, de tillhör de tidiga tulpanerna och blommar redan såhär i april. Det enda jag gör är att ge dem en giva med benmjöl på senhösten.







Gillar du mitt arbete med bild och text här i KÖKSTRÄDGÅRDEN -  så dela då gärna länken!
Du kan även följa den här bloggen (se höger sida marginal)
 med Google Friends Connect

Skriv en rad , det uppskattas mycket, antingen här eller på min mail, tilltyra@gmail.com  
 Det är alltid lika trevligt att höra av er läsare./  Tyra




    Köksträdgårdsodlare                            Odlingskurser 2012                       Facebook/Köksträdgården


Lägg till din blogg -
Skriv en rad till mig
och presentera din blogg.






*Produktinformation värmematta från Willab Garden
Många plantor trivs bättre när de får växa i varm jord, och då kan man oftast ha en lägre lufttemperatur. Med Bio-Green värmematta får du på ett enkelt sätt undervärme till plantorna. Mattan kan användas vid sådd eller sticklingförökning, t.ex. under underbevattningsbrickorna. Den är även lämplig att placera under planteringshinkarna på golvet i växthuset. Värmemattan levereras färdigkopplad med jordad stickpropp och termostat. Termostaten kan inställas från +5° till +40°. Effekt ca. 150 Watt/m². 230 Volt. Kapslingsklass IP 64
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...