Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Lök i köksträdgården - Allium cepa


This article "Lök i köksträdgården - Allium cepa" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


LÖK Allium cepa


Lök kan man aldrig få för mycket av. Lök använder jag nog praktiskt taget varje dag året runt i köket. Mycket av den löken sår jag från frö men när det gäller den vanliga matlöken så använder jag sättlök.






SÅ ODLAR DU MATLÖK - KEPALÖK Allium cepa

Det krävs bara några plusgrader i jorden för att sätta lök. Man brukar säga att det är dags när jorden reder sig d.v.s smulas lätt söder i din hand och går att arbeta. Täckodlar du som jag krattar man först bort täckmaterialet och låter solen värma upp jorden, förbered sedan jorden genom att luckra upp den och blanda gärna in kompost och lite naturgödsel, helst höns och lite benmjöl. Tänk på att löken trivs bäst på ett soligt läge. Täck materialet läggs åter när löken kommit upp en bit.

Att odla lök i pallkragar går utmärkt och om du inte har pallkragar kan du bygga upp odlingsbäddar, 15-20 cm höga för att öka värme och luft kommer vilket gynnar till växten. Jag sätter mina lökar tätt och sedan gallrar samtidigt som jag skördar ung ”grön lök” till köket ( typ salladslök)

Använd värmebehandlad sättlök det är att föredra, då minskas risken att den går i blom om det blir för kallt.
Täckodla gärna eller använd fiberduk, använder du fiberduk ökar värmen och fukten hålls kvar i jorden – lök vill inte torka ut. Fiberduk skyddar också mot lökflugan. Vattna ofta om det är en torr sommar. Försök att hålla undan ogräset. Är det nata så kom ihåg att den är riktigt god att äta.



VÄNNER och OVÄNNER

Vad har lök för vänner i köksträdgården - Det är många! Lök samplanteras gärna med Satureja, kamomill, dill, jordgubbar, morot, sallat, tomat och kål.
Vad har lök för ovänner i köksträdgården - Undvik Bönor, ärtor och persilja



VAD FINNS ATT VÄLJA PÅ?

Jag odlar alla tänkbara sorter, olika former, färger och storlekar. Här nedan är exempel på diverse matlök/sättlökar.

Allium cepa

Vanlig gul rund
Vanlig röd rund
Gul, avlång god och härlig att jobba med i köket
Silverlök, mild och god, men har sämre lagringsegenskaper


Kepalökens ursprung finns i bergstrakterna i nuvarande Turkiet och Iran.
Min och jag tror alla kockars favoritlök Schalottenlök Allium cepa var. aggregatum har sitt ursprung eller i alla fall fått sitt namn från staden Ashkelon (nuvarande sydvästra Israel) Ashkelon…det här är ”lite roligt”,  har genom århundradena styrts av kananéerna, filistéerna, israeliter, babylonierna, grekerna, fenicierna, romarna, perserna, egyptierna, muslimerna, britterna och korsfararna. (wikipedia) Snacka om mångkulturell stad!
Bild: Orginalbild Schalotten/ Nelson Garden










 Det här är ett alldeles ypperligt tillfälle att i sköna maj/juni få att träffa likasinnade att utbyta kunskaper och prata köksträdgård. Platsen för kursen är som sagt i min trädgård som är belägen i trevlig lantlig miljö på Engarn, Resarö - Vaxholm 






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...