Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Harsyra - Oxalis acetosella, från skogens skafferi



Idag tar jag att par steg utanför köksträdgården...
Från skogens skafferi kommer denna lilla artikel om Harsyran. Det är en växt som jag tror att alla känner till och har smakat på. Frisk och god smak som jag tror att man skulle kunna ta och experimentera lite med i köket. Jag kan spontant tänka mig den till kalla köttsätter exempelvis Carpaccio eller Bresaola, måste testas. Men det får man nog ta och vänta på några veckor. Vi har skogen alldeles runt knuten och går i den ganska så ofta, på skoj skall jag ta och hålla utkik på när lilla Harsyran tar och tittar upp./ Tyra 


Gästskribent - April

 - Agneta Magnusson. Skansenmedarbetare sedan många år, kulturhistoriker som ägnar mycket tid åt Leksands gamla kulturväxter.




HARSYRA


 - en vårlig delikatess och väderorakel

Bild Harsyra - Agneta Magnusson


Harsyran, Oxalis acetosella, hittar många av oss i trädgårdens utkant eller på skogspromenader. Ofta växer den i hela mattor av pigga gröna treklöverblad och skira vita blommor. Plocka blommor och blad som syrligt tillskott i sallader! Men var litet varsam för harsyran innehåller mycket oxalsyra.Den är omnämnd sedan 1500-talets mitt som medel mot skörbjugg och halsbränna och anses ha fått sitt namn från djuret hare.Det sägs att harsyran också använts som väderorakel. Bladen ska "dra ihop sig" när oväder är på gång. Kolla om det stämmer! 




Den här vackra bilden kommer från Naturhistoriska riksmuseet

  Foto: Lars-Åke Janzon 





Vill du vara gästskribent i Köksträdgården?


Då kan du skicka ditt material till: tilltyra@gmail.com
Bilderna måste vara dina egna, gärna högupplösta.
Textens innehåll skall helst handla om köksträdgården - odling, skörd och tillagning av grödor.
Recept och tips tar jag gärna emot.
Men även om inlägg om växter och svamp från skogens skafferi går bra. / Tyra





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...