Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Aprilväder

This post "Aprilväder" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blogg KÖKSTRÄDGÅRDEN



Nu vill jag ha riktig VÅR och ingen mer snö tack!



När jag slog upp mina blå i lördagsmorse och drog ifrån gardinerna på mitt sovrumsfönster så höll jag på att tappa andan. Hujedana mig sa jag inte, jag sa något betydligt grövre. Jag som skulle åka till Nordiska trädgårdar och hålla föredrag och det på andra sidan stan. Naturligtvis blev det trafikkaos med totalstopp på motorvägen i en halvtimme! Det fullkomligt rök ur mina öron...men jag hann. Aprilväder lamslog Stockholm  

Föredraget gick bra och jag kom hem med några riktigt fina fynd från mässan. Finast och mest nöjd var jag nog över min nya 3 liters vattenkanna - en perfekt storlek till mina odlingar på verandan. Men - Jag blev lite besviken när jag såg att den fanns att köpa direkt hos Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik till ett betydligt billigare pris än vad den såldes för av en annan butik på mässan. Så kika in på Lilla Fiskargatans trädgårdbutiks sida vilka förövrigt har ett fantastiskt sortiment på vattenkannor.


Lätt, elegant och rymmer hela 3 liter!



Aprilväder och soluppgång på Engarn -Vackert var det i alla fall...




Vintervila - Min odlingssäng i väntan på våren


I växthuset börjar det bli riktigt trångt nu, sallat, kronärtkockor, jordärtkockor, bladamarant, lök, asiatiska blad etc. är gå gång och jag planterade alla mina dahliaknölar i helgen. Så det är krukor överallt, hela golvytan är täckt snart. Jag har inte räknat men jag skulle gissa på att det blev 30 krukor i olika storlekar med dahlior. Sedan blev det väl en sådan 12-15 Begonior, jag hittade några riktigt maffiga vita begonior på mässan som jag bara inte kunde motstå. Odla.nu hade också fina knölar till försäljning för några veckor sedan som jag köpte, de har också kommit ner i jorden nu. Så allt  jag ber om nu är lite go' värme, det är väl inte så mycket begärt.



Skriv en rad , det uppskattas mycket, antingen här eller på min mail, tilltyra@gmail.com  
 Det är alltid lika trevligt att höra av er läsare./  Tyra


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...