Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

lördag

Mer Rabarber!

This post "Mer Rabarber!" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN




R som i Rabarb.
Bild/ Majas alfabet av Lena Anderssons  


Rabarber kan jag aldrig få för mycket av och i år skall det äntligen bli av att jag skall ta och köpa lite nya rabarber. Jag tänkte testa några olika sorter, nu har jag satt upp dessa tre sorterna på min önskelista:



  1. ’Marshall’s Early Red’, rödstjälkig, tidig och smakrik. En av de rödaste av dem alla
  2. ’Rosenhagen’ en välsmakande rabarb som har låg oxalhalt
  3. ’Spangsbjerg’, nr. 1115, rödstjälkig, välsmakande






Rabarber växer bra på de flesta jordar, men allra bäst växer den på en halvskuggig och lite fuktig plats, lite svårt att hitta på min bergiga tomt men jag tänkte mig i halvskuggan intill en syrenhäck. Den vill också ha en djup, mullrik, näringsrik jord med ett pH-värde på 7,0-7,5 och det skall nog inte vara några problem.
Rabarber är annars så lättodlade och ger snällt fina rabarber år efter år. Rabarbern är näringskrävande så man får ge dem lite kärlek i form av stallgödsel och kompost. Dels innan planteringen och sedan under vintern.  Om du inte har givit dem gödning än så är det hög tid nu.

Jag tänkte att jag skall ta och ge mina rabarber (osort okänd) lite extra nu i helgen för jag kommer inte ihåg om jag gav dem något innan jag ”bäddade vinter” d.v.s. täckte med halm och kompost i november. Sedan skall jag ta och tippa över en svart plasthink och driva dem lite grann, så de kan skördas en aning tidigare.


RABARBER I BLOM

...och ja, man bör ta bort blomstänglarna, men jag tycker att de är så vackra.


RABARBERROT

Rabarberns rot används har används som medicinalväxt i år hundranden, kanske inte så mycket idag här i västvärlden men väl i TCM (Traditional Chinese Medicine). Roten har laxerande egenskaper.

RABARBERBLAD

 Obs! Bladen skall inte ätas! Men de går bra att använda som täckodlingsmaterial.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...