Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Jordärtskocka - Helianthus tuberosus

This post "Jordärtskocka - Helianthus tuberosus" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Jordärtskocka Helianthus tuberosus







Jordärtskockan som är en nära släkting till solrosen och kommer ursprungligen från Nordamerika.  Den kan precis som en del solroser bli mycket hög, 2-3 meter är inget ovanligt. Den kom till Europa på 1600-talet och upp till Sverige på mitten av 1600 talet.


Till skillnad från solrosen är jordärtskockan flerårig och den har underjordiska utlöpare likt dahlians knölar. Både Dahlia knölar och jordärtskockan innehåller ett ämne som heter inulin vilket kan ge lite bubblig mage om man äter för mycket. Nu brukar vi inte äta Dahlians knölar men man kan och man blir hungrig. Jordärtkockan innehåller C-vitamin, 5 olika sorters B-vitaminER, järn, kalcium, kalium, magnesium, zink och fosfor.






Det är alltså dessa underjordiska knölarna mat äter. Skördas sen höst - tidig vinter. Jag skördade lite idag 17 mars och de var alldeles utmärkta. Man kan med andra ord skörda dem så länge det inte är tjäle i marken.



Kärt barn har många namn:  Jordpäron, Kanadensisk tryffel eller solrötter?



Kronärtkockan är en riktig tuffing och kan odlas upp till zon 7 och är i regel problemfri. Växer sig kraftiga och fina i en välgödslad, mullrik jord gärna åt det sandiga hållet. pH 7,0–7,5. Sedan kan man odla som Bengt Flärd f.d. ordförande i FOBO - han odlarjordärtkockorna direkt på komposten och detta med ett stålande gott resultat. Läs artikeln den är så intressant.

JORDÄRTSKOCKAN I KÖKET

Man kan använda jordärtskockan till mycket i köket. Jordärtskocksgratäng, piffa upp potatismosen med några kockor, bakade jordärtskockor eller soppa. Mitt recept finns nedan.





Så här gör jag min soppa:

1. Skala schalottenlök och jordärtskockor. När man skalar jordärtskockor är det bra att ha en bunke med vatten och lite citronsaft i bredvid kasta ner kockorna i vattnet så fort de är skalade så blir de inte missfärgade.
2. Skär upp schalottenlöken i mindre och fräs dem i smör på medelvärme. När löken har svettats ett tag tillsätts jordärtskockorna. Låt dem fräsa med i några minuter under omrörning.
3. Häll på det vita vinet och buljongen låt sedan koka ihop och reducera i cirka en kvart.
4. Tillsätt grädden och låta allt sjuda i ytterligare några minuter.
5. Använd en mixer och mixa soppan slät och fin.
6. Smaka av soppan med salt och peppar.


Soppan är vackert neutral med vill man piffa upp den någon utseendemässigt så kommer några tips här. Servera den med, rosepeppar, kryddgrönt, pumpafrön eller varför inte lite ärtskott.





GILLAR NI INLÄGGET? DELA DÅ DET GÄRNA/ TYRA
Skriv gärna en rad till mig om tips och idéer. 
Antingen här eller på min mail  tilltyra@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...