Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

lördag

Skiss över Köksträdgården 2012

This post "Skiss över Köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Då var det då dags igen att göra årets skiss över köksträdgården - ett grovt planteringsschema över hur det skall planteras i år. Jag odlar även utanför den här skissen, då i bland annat i s.k. pallkragar och tråg, men de får inte vara med här. Skissen visar bara min trädgård innanför mitt höga staket som jag byggt av pil. Lite unikt för i år är att jag inte skall ha några "Brassicas" alls inne i själva köksträdgården, nej dessa medlemmar ur kålfamiljen skall få husera ute i pallkragarna. Så är min plan i alla fall sedan får vi se om jag kan hålla den.

Jag har som vanligt planerat att plantera mina grödor enligt principen "samplantering av växter som gynnar varandra" och är noga med att de som inte trivs med varandra verkligen inte kommer bredvid varandra i landet. Exempelvis tomater skall inte vara nära potatis då tomaterna kan få den fruktade potatismögelsjukan av potatisen. o.s.v. Allt för att få en frisk och frodig köksträdgård med god avkastning.





Den här skissen printar jag sedan ut på vanligt A4 papper och tar med mig ut i köksträdgården där jag kan fortsätta att skriva in mer i detalj vad och var jag planterar, faktiskt när jag planterar också.
 Tips och idéer mer i detalj hur man kan gå till väga att på ett enkelt sätt göra sin egen skiss beskriver jag i boken Året i Köksträdgården.



Här hittar du ytterligare ett exempel på en av mina skisser - Skiss över min kökstrådgård



Det börjar verkligen att klia i mina gröna fingrar.
 Snart kan odlingsåret 2012 börja på allvar.


Tips

Kom till Vaxholm på trädgårdskurs


Först ut är Pallkrageodling!

27 maj



Det här är ett alldeles ypperligt tillfälle att i sköna maj få att träffa likasinnade att utbyta kunskaper och prata köksträdgård. Platsen för kursen är i min trädgård som är belägen i trevlig lantlig miljö på Engarn, Resarö - Vaxholm 





 Är ni en grupp som vill komma på annat datum så skriv en rad till mig så kan vi säkert ordna det. tilltyra@gmail.com

Läs mer om vårens kurser här - Kurs - skapa en njutbar trädgård 





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...