Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

"Red Hot Chili Peppers" i Köksträdgården

This post "Red Hot Chili Peppers" i Köksträdgården was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Heta dagar i växthuset.


 - När är det varmast i växthuset?

 - I oktober! Då är det som hetast i växthuset. Alla krukor med chilipeppar fullkomligt dignar med heta frukter. :-) Daaa (Den låter som ett riktigt "pappaskämt")


  Jag kommer att göra en sida med alla underbara chilisorter här i köksträdgården senare. Jag hade tänkt att pyssla med det senare i vinter, då behöver vi både lite färg och hetta eller hur? Här är i alla fall ett smakprov på en riktigt het snygging. Det är Capsicum chinense 'Scotch Bonnet' - Kungen av chili en het Habanero. Det finns ett gammalt talesätt från västindien säger att den bästa heta såsen är en som bränner hål på bordsduken! Kanske en aning starkt för mig kanske.



Plantan är från frö och såddes den 14/2 då jag sådde min Valentinsådd*.





Ha det gott i höstsolen, nu skall jag ut och kratta guldpengar - de blir 'mulch' som jag använder tillsammans med halm som vintertäcke till köksträdgården./ TYRA 




* Valentinsådd är mitt eget lilla påfund. Det är då den 14 februari på Valentins Day som  den första stora sådden av aubergine, purjo, tomater och chilis etc. går av stapeln.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...