Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Köksträdgården - Röda vinbär

This post Köksträdgården - Röda vinbär was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Det är inte direkt skördetid för röda vinbären nu, men det finns säkert en hel del som har fryst in lite av årets skörd. Här kommer ett kul recept som jag har tänkt att testa lite senare i höst. Men först några sorttips och en kort presentation av Åsa - en ny K.G.B:are





Sorttips på olika sorter av röda vinbär:






Ny KGB:are 

Välkommen säger vi till Åsa



Åsa som har sidan Pyssla mera hittar vi i zon 4-5.  Bloggen handlar om odling, miljöfunderingar, livet i allmänhet och framför allt som namnet antyder -pyssel då förstås.

Så här skriver Åsa om sig själv:
Jag odlar i zon 4-5 och det är mest köksväxter i alla dess former i vår stora trädgård. Har växthus, pallkragar och ett stort trädgårdsland som är under anläggning. Jag egenföretagare, student, trebarnsmamma, sambo och 30+. När ett par halvhemliga drömmar om att bli författare och självförsörjande på det jag kan odla.



Bilden som jag valt ut som Åsas bild ,som skall fundera som länk till Pyssla mera här på högersidan, var en med röda vinbär så vad kan vara mer lämpligt än att nu ge er Lilla Kråkans Skafferis recept på Röda vinbärssirap som jag hittade hos Åsa. Den tror jag kan vara fin både till efterrätter och till fågel och vilt.



Turkisk Yoghurt, valnötter och röda vinbär - Foto: Lilla Kråkans Skafferi


Här är receptet:

300 g röda vinbär
1 dl vatten
10 dl socker (900gr)
1 kanelstång

Rör ihop allt i en kastrull och koka kraftigt i 5 minuter.
Sila sedan av vinbär och kanelstång.
Se till att pressa ur all saft ur bären.
Koka igen, på relativt svag värme till sirapsliknande konsistens.

Häll upp på rena varma flaskor.


Vill du bli med i K.G.B som för övrigt står för Kitchen Garden Bloggers, en samling av odlare som bloggar så skriv en rad till mig. tilltyra@gmail.com Skriv lite om dig själv och din blogg. K.B.G har en egen sida här i KÖKSTRÄDGÅRDEN där hittar du en skön samling odlare runt om i Sverige...jag menar Norden.

Ha det gott och passa på och njut av den underbara september. Hälsningar Tyra
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...