Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Köksträdgården, Brassica oleracea - Roodkop

This post "Köksträdgården, Brassica oleracea - Roodkop" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Nu knyter den sig!


Frö till Brassica oleracea 'Roodkop' hittar du här.
Odling: Soligt läge, kan sås på friland men kan även förkultiveras. Sådjup 1 cm.Plantavständ 40cm.


Just nu är Brassica oleracea 'Roodkop' den vackraste blomman i min trädgård. Jag kan inte se mig mätt på den fantastiska färgkombinationen den har, alltifrån turkosgrönt till lila. 'Roodkop' odlar jag faktiskt främst för att de är så vackra blir det sedan mat av min vackra blomma så är lyckan fullständig. Nu gäller det bara att man passar kålplantorna så att inte kålfjärilens glupska larver kommer och äter upp allting. Kålfjärilen njuter jag mer än gärna av men larverna klämmer jag brutalt sönder, de vill jag inte ha i min potager.



Kålfjäril. Pieris brassicae  - Photo: Bresson Thomas



Biologisk bekämpning av kålfjärilslarver.

Lättast och billigaste sättet är att hålla ett vakande öga på kålplantorna och sedan klämma sönder äggansamlingarna och larverna så fort de upptäcks. Är man lite känslig inte gillar att brutalt klämma ihjäl ägg/larver och ändå vill bli av med kålfjärilslarvena så kanske det här kan vara något.

"Det finns ett effektivt biologiskt medel mot fjärilslarver som heter Turex 50 WP som består av en bakterie som dödar larverna. Medlet finns numera i hobbyförpackning i Bayers Florina Lustgården-serien. Det är ett pulver som blandas med vatten och sedan sprutas på plantorna." hsr.se 




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...