Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Växthus - nya inspirationskällor

This post 'Växthus- nya inspirationskällor' was originally upploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Jag var ute i växthuset tidigt idag, det var hela 17,6 grader och vindstilla. Precis som jag vill ha det. Solen strålar från en klarblå himmel, det är fredag och lönedag...vilken start på dagen. Jag har 'fått' ett helt lass med pil idag som jag skall ta hand om senare men först till dagens inlägg.


Två tjejer som jag inspirerat till växthusbygge etc. och nu är de i sin tur två enastående fina inspirationskällor!



Grattis Anna!

Anna Forslunds fina blogg Vita rosor och förgätmigej  har blivit nominerad till tidningen Isabellas bloggpris i kategorin trädgårdsbloggar "Min blogg har som en av 10 bloggar blivit nominerad till Tidningen Isabellas! Kan ni tänka er... min lilla blogg! :0)" skriver Anna på sin blogg. Stort Grattis Anna.

Jag är lite extra stolt när jag ser Annas fina växthus och köksträdgård för att lilla jag har varit hennes förebild! Jag ser många likheter med min köksträdgård och växthus och det är så superroligt! Det är allt som oftast att jag får mail om att jag inspirerat till att bygga egna växthus och anlägga köksträdgårdar och det finns verkligen inget som gör mig gladare! Tack alla ni för fina mail.



Läs mer om vad Anna skriver om min KÖKSTRÄDGÅRD här

Annas växthus och köksträdgård Foto: Anna

~ ~ ~

En annan tjej som verkligen lyckats med sitt växthusbygge är Camilla, Trädgårdsliv & Design, det är nu flera år sedan Camilla kontaktade mig och frågade om hon fick 'kopiera' mitt växthus. Jag var mer än glad att kunna hjälpte till med lite detaljer, resultatet blev fantastiskt tycker jag. Växthusbygge från dröm till verklighet Camilla hjälper idag andra att designa deras trädgårdar. Läs mer om Camilla här. Redan 2007 skrev Camilla om min potager Tyras Trädgård en dröm för alla trädgårdsälskare det kommer jag väl ihåg för jag tyckte att det var så trevligt.


Camillas växthus Foto: Camilla


mer inspiration... 


Till sist vill jag presentera två nya KBG:are
 Kitchen Garden Bloggers




Välkommen Sabina och Martina. Bild med länk finns ute i den högra marginalen och närmare presentation kommer snart på sidan KGB



Det är Sabina från Lindome - Trädgården i fokus

  Sabina om Sabina "I min blogg får man följa med när jag driver upp frön och min odling. Köksträdgården är den delen av trädgården om jag brinner för, men jag har även en liten rabatt med blommor. Jag väljer helst blommor som jag kan ta in och ha på köksbordet, pioner, dahlior och gladiolus är några av mina favoriter. Förra året så fick jag mitt livs första växthus, så nu börjar en resa! 2011 är mitt andra odlings år, och jag känner att jag har mycket kvar att lära, och jag delar gärna med mig, av med och motgångar."

Martina - Mat och Odla

Odling av grönsaker är min stora passion ihop med matlagning. Att få odla mina egna grönsaker och sedan kunna använda de i min matlagning är en riktig kick och jag känner mig alltid stolt när jag äter maten. Jag har en trädgård på ca 1300 kvm där jag försöker få plats med så mycket odlingslådor och grönsaksbäddar som det går. Jag har också ett 10 kvm stort växthus men drömmer om ett mycket större så jag även får plats med en liten sittplats. Mina favoritgrönsaker att odla är nog tomater och bondbönor. Jag odlar i odlingszon 2, Göteborg.
 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...