Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Potage Parmentier - En god soppa från min potager.

This post Potage Parmentier was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN 



 Potage Parmentier - en riktig vintersoppa.


 Det är faktiskt en variant på en soppa som kall heter Vichyssoise, här gör jag den het, passande för en kall vinterdag. Jag skördade lite purjo och persilja ifrån köksträdgården och tillagade Potage Parmentier i går till lunch. Det var riktigt gott och värmande efter ett par timmar med krattning. 





På bilden ovan finns en annan liten historia och det är den om Vichyssoisen


Lite kuriosa...

Denna soppa fick sitt namn från en fransos vid namn Antoine Auguste Parmentier. Monsieur Parmentier blev en hjälte då han anordnade soppkök i Paris med bland annat den här soppan. Detta var under Europeiska sjuårskriget då hungern var svår efter flera år med krig. Han är ihågkommen som en högljudd främjare av potatis som en näringskälla för människor, som vid denna tid fortfarande ansågs vara giftig av många.

 Här hemma i Sverige hade redan Jonas Alströmer ägnat delar av sitt liv att försöka popularisera odlingen av potatis i Sverige Alströmer han dog 1761 alltså innan det stora kriget var slut.




Enkelt, gott och billigt!


Potage Parmentier

Det här receptet blir lagom till två hungriga personer eller som förrätt 4 port.

 1 msk matsked av smör för sautéring av purjolöken.

1 purjo purjolök, både det vita och det späda gröna

3 potatisar, skalade och hackade/skivade

6-8 dl buljong

1 salt och pepper

1 dl grädde

 Persilja eller gräslök att dekorera med.

Skär purjon och potatisen i skivor, sautéra i smör, häll på buljonen och koka till allt är mjukt
 (10 - 30 minuter), mixa den sedan slät, tillsätt grädde och krydda efter behag.


Smaklig spis!
 
Pelargon i växthuse.
Tänk att den blommar fortfarande så snällt och det är november!


 
Kul att du hittade hit! - Skriv en rad vettja/ Tyra
 
 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...