Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

K.G.B. - Kitchen Garden Bloggers

this post Kitchen Garden Bloggers was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN




Sedan en tid tillbaka har jag samlat KGB-are. Vad är då det undrar du kanske? Det är helt enkelt en lista över "Vi som gillar att odla vår mat" och sedan skriver lite om det i våra olika bloggar. Det är rätt bra att ha en lista över likasinnade.

Här kan du hitta:

Praktiska odlingstips
Härlig inspiration
Tankar och finurliga idéer
Goda recept o.s.v


K.G.B. har en egen sida här i KÖKSTRÄDGÅRDEN och här hittar du den.





I går skrev Lisa från Lisas Trädgård till mig och idag har jag lagt till Lisa till K.G.B.


Lisa började odla för att hennes miljöintresse var så stort och hon ville veta vad hon åt för något.


- Jag började så smått för många år sedan och sedan har det bara växt....du vet hur det är. Skriver Lisa i sitt brev.

- Odlar det mesta som går att äta, för året runt konsumtion. Fyller upp tre frysar och en jordkällare, torkar och mjölksyrar.

Lisa har en liten plantskola, intressant eller hur? Lisa berättar också en spännande plan som än så länge bara finns som skiss, men jag skall inte säga vad :-) utan det hoppas vi att vi får läsa vidare om framöver i hennes blogg Lisas trädgårdsblogg  Lisa odlar i Mariestad zon 2


-Avslutade med att gå in i min tunnel och hämta dagens sallad. Känns nästan lite absurt att komma ut med en rejäl knippa sallad i snön igen! Visst är det fantastiskt att den fortfarande växer.



Skriv en rad och bli en K.G.B: are du med!





"Ju fler vi är tillsammans" det låter som den gamla slagdängan och där texten går:

Ju mer vi e' tillsammans
tillsammans, tillsammans
Ju mer vi är tillsammans
ju gladare vi blir
För mina vänner är Dina vänner
och Dina vänner är mina vänner
Hej
Ju mer vi e' tillsammans
ju gladare vi bli.



Idag är det Blommig fredag
 och veckans tema är PYTTELITEN

Det här är den minsta och samtidigt kanske dem mest vanliga lilla blomman i min potager.
Jag tror att den finns i allas trädgårdar, ett litet men vanligt ogräs. Nate eller våtarv
Stellaria media. När den växer där det är fuktigt kan den bli riktigt frodig och fin,  använd den då som pålägg på mackan eller i salladen! Den är riktigt god.




Fler blommiga inslag hittar du hos Katarina. Roses and stuff.


Tyra

tilltyra(att)gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...