Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Örtsalt - enkelt, gott och billigt

This post Örtsalt...was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN.


 Att göra lite örtsalt att ha i köket under vintern är både enkelt, gott och billigt. I år har jag gjort både salviasalt, dillsalt, vitlöksalt och min favorit det bladande örtsaltet. I mitt blandade örtsalt har jag samlat alla mina favorit kryddor och örter ifrån min potager; slätbladig persilja, vitlök, salvia, timjan, schalottenlök o.s.v. till en salig blandning med andra ord, ju fler favvisar desto bättre.



Tips & idé -
Sommarens örter på burk



 Alla dessa ingredienser ifrån trädgården hackas grovt och torkas, jag gör det i min varmluftsugn (vanlig ugn, svag värme fungerar också utmärkt) tills det att de är torra, de behöver inte vara knastertorra. Lägg sedan allt i en mixer, havssalt eller grovsalt, man kan använda vilket som man tycker bäst om och alla örterna, mixa tills det har den önskade grovheten. Varför inte göra både ett finkornigt och ett lite grövre salt. Låt nu saltet eftertorka lite på varm plats innan du lägger det i burkar. Det här örtsaltet är toppen att ha i exempelvis pastavattnat och dillsaltet tja... det är utmärkt till när man kokar potatisen.





Ljuvligt doftande burk med örter ifrån min potager - lite sommar på burk helt enkelt.
I år har jag gjort lite extra burkar som jag skall ge till mina nära och kära.




Idag är det ännu en sådan där fantastisk oktoberdag med hög klar luft och solsken, 7 grader visar termometern här i Vaxholm men det blåser rejält så man får hålla i hatten. Här inne i växthuset är det i alla fall vindstilla och riktigt, riktigt skönt, jag tror jag skulle kunna sitta och filosofera här hela dagen, men se det går inte man måste ju jobba lite också. 





Skriv en rad vettja!

Vill du dela med dej av tips och idéer, skriv till mej i KÖKSTRÄDGÅRDEN så lägger jag ut det här på sidan. Text, bilder och länkar kan du också skicka till min mail tilltyra(snabel-a)gmail.com så publicerar jag det här i KÖKSTRÄDGÅRDEN/ Tyra



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...