Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Cantharellus - Två goda matsvampar.


GRATIS MAT det är inte så dumt ellerhur?

En av mina favoritsysselsättningar så här på hösten är svampplockning. En skön avkopplande stund i skogen med en lagom dos motion, dessutom får man ju en regäl dos frisk luft också. Sedan kommer man hem med korgen full av gratis mat, kan det bli bättre?


Inte bara den vanliga kantareller är fin och god...


I Sverige finns det runt 10 000 svamparter och drygt 100 av dem är bra matsvampar. Här är två som är lätta att känna igen och som är riktigt goda, båda två tillhör släktet Cantharellus; Trattkantarell Cantharellus tubaeformis och Rödgul trumpetsvamp Cantharellus lutescens. På Svampguidens sida kan du läsa mer om dessa och om matsvampar i allmänhet. Det här är en riktigt bra sida tycker jag med rikligt med bilder och information om alla tänkbara svampar. De svampar som innehåller smakämnen som tilltalar många människor och som inte innehåller skadliga ämnen eller på annat sätt är olämpliga att äta kallar vi för matsvampar.

Tips! Båda dessa godingar går utmärkt att torka och spara till vinterns alla härliga maträtter.



- "Nu finns SvampGuiden för iPhone tillgänglig för nedladdning i AppStore. Ett kul projekt där en hel svampbok ryms i mobiltelefonen som man ändå alltid har med sig." Svampguiden


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...