Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Tomatskörden har börjat!




Tomater i långa banor, skörden har börjat!



Egentligen började den redan för några veckor sedan då jag tog den här bilden av första skörden. Det här var korgen som jag fick med mej ut på seglingen. En orkidé, 2 basilika plantor och en korg med tomater var som fick plats att ta med på båten. Alltid någon...var vore livet utan en 'trädgård', jag brukade säga på skämt att - hör ni jag tror jag tar en sväng i trädgården och vattnar lite och passar på att skörda lite grönt till spaghettin.


Jag fick även med mej en del bär som var mogna så att man fick njuta av trädgårdens skörd även när man är till havs...


Nu är vi i hamn igen och jag har spenderat större delen av helgen med en grep, en machete och en sekatör! Trädgården var som en djungle efter en torr sommar kom ju regnet när jag började min semester så trädgården fullständigt exploderade! Härligt att vara på land igen, nu är jag redo för en indiansommar och sedan en lång skön höst med mycket trädgård.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...