Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Le Potager - December 2009

Sista skörden ifrån 'Le potager' 2009

Pentland Brig - En grönkål i min smak.

Under ett tjockt täcke av snö fick jag gräva fram min sista skörd för i år.


Pentland Brig - Gott och vackert på julbordet.

Brassica oleracea var. acephala sabellica 'Pentland Brig' - en av de godaste!

Den godaste grönkålen enligt min mening med lite svagt syrlig smak är Pentland Brig . Varje år till jul gär jag långkål recept nedan* jag kan inte tänka mej ett julbord utan. Stammen blir dryga halvmetern hög och bär en stor mängd ljusare gröna , spröda (det knakar om dom), vågkrusiga vackra blad. Pentland Brig var mycket nära att försvinna för några år sedan, men räddas av en liten engelsk fröfirma läser jag hos Runåberg. Ekofrö från Runåbergsfröer




Grönkål - allmänt ifrån Runåberg

"Grönkålen har odlats mycket länge. I de Egyptiska pyramiderna har gjorts fynd som visar att grönkålen var högt värderad både som föda och till dekoration. Hos oss här i Norden är den troligen en av de äldsta odlade köksväxterna. Grönkålen knyter sig inte till ett huvud och bladen är mer eller mindre krusiga. Vitamin och mineralinnehållet är mycket högt och det gör grönkålen till viktig höst- och vintermat för både människor och djur. Den delas efter höjden upp i låga, halvhöga och höga sorter, som kan variera mellan 10 till 150 cm. Grönkålen kan odlas på de flesta jordar, men trivs bäst i en näringsrik och fuktighetshållande jord med bra tillgång på fosfor och kalium"


*Recept på Långkål
Repa av bladen från grönkålsstånden. Här Pentland Brig (Räkna med att 1 kg färsk grönkål ger 400-500 gram kokt kål.) Koka i 20 minuter i buljong.(ex. skinkspadet) Låt kålen rinna av i durkslag jag brukar lägga allt i en ren silduk och krama ur spadet . Grovhacka. Fräs hacket av grönkålen i en stekpanna med smör, häll på grädde och låt det stå och småputtra. Salt och peppra efter smak.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...