Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Brassica - Kålsläktet i min potager

Uploaded by Tyra in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN






Brassica släktet är enorm stort och mycket intressant tycker jag, det finns så otroligt många varianter. Den här bilden tog jag på en åker alldeles här i närheten där jag bor. Är det inte sagolik vackert med Raps, jag tänker på Skåne när jag ser en sådan här vacker rapsåker. Jag bodde några år i Skåne och det är ett stark minne därifrån alla fantastiska rapsåkrar.


~~~


Kålsläktet är alltid väl representerat i min potager de flesta är heirloom/kulturarv sorter, jag bruka ha en 5-6 olika kålsorter varje år, varav en eller två grönkål B. oleracea var. acephala som innehåller massa vitaminer, järn och lutein. I år hade jag bland annat också Brysselkål B. olearcea gemmifera ' Bosworth' (F1) för att de växer så kul och så är de goda, speciellt att mumsa på råa i trädgården. Rödkål Brassica oleacea v.capitata rubra ' Red Express' från Runåbergs fröer brukar jag också ha har dock aldrig lyckats riktigt bra med den men skam den som ger sig. Grönkålen 'Red Russian' kan jag rekommendera den är enormt vacker i trädgården och god att äta rå men koka inte grönkålssoppa på den...det går inte att äta den för att den ser så oaptitlig ut, den blir alldeles gråbrun. Smaken är det dock absolut inget fel på.




Mums... kål är så gott och jättenyttigt, rena hälsokuren.

Samplantering enligt Fobo Kål - Vitkål har fördel av att växa ihop med bland annat basilika, bondbönor, dragon, isop, anis, dill, timjan, selleri, indiankrasse, oregano, malört, salvia, rosmarin och renfana. Till nackdel för vitkål är jordgubbar, störbönor, vit senap, tagetes, vinruta och sallat. Kålens tillväxt befrämjas av dill, kamomill, mynta, salvia, malört, rosmarin och buskbönor. Kål skyddar selleri mot rost, bladselleri skyddar kål mot kålfjäril. Mellan kålraderna är det bra med subklöver och haricots verts mot löss, kålfluga och kålmask.


Superbra vetskap ellerhur!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...